Tramwaj na ulicy Szafera! W piątek odbył się pomyślny przejazd techniczny po nowym torowisku. Tramwaj z zajezdni Pogodno przejechał na Szafera i stanął na wszystkich peronach. To oznacza, że w najbliższych tygodniach pasażerowie będą korzystać z nowego rozwiązania komunikacyjnego.
Przed nami szereg kwestii proceduralnych, których zwieńczeniem będzie uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Dopiero wtedy będzie możliwość uruchomienia tramwaju liniowo. Procedura jest bardziej skomplikowana niż w przypadku prac w ramach Torowej rewolucji ponieważ w przypadku ulicy Szafera cała infrastruktura została wykonana od podstaw, a nie jest modernizacją.
To jaka linia pod koniec roku dojedzie do nowej pętli będzie zależało od etapu prac związanych z przebudową torowisk na Niebuszewie i Placu Rodła.
O INWESTYCJI
Otoczenie w tej części Szczecina zmieniło się diametralnie. Powstałe nowe torowisko tramwajowe, biegnące do zupełnie nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy hali Netto Arena, a także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Dużej zmianie uległ także układ drogowy, a to za sprawą wybudowania aż czterech rond, parkingu park&ride, a także nowej jezdni z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Za prace budowlane odpowiada firma EUROVIA POLSKA S.A. Koszt prac został wyceniony na 125 190 424,45 zł brutto. Nadzór nad realizacją inwestycji sprawuje spółka Tramwaje Szczecińskie Sp. z o.o., której powierzono funkcję zastępstwa inwestorskiego oraz funkcję inżyniera kontraktu.
- Budowa ul. Szafera na odcinku ok 1,2 km o dwóch jezdniach każda po dwa pasy ruchu.
- Budowa obustronnych chodników i dróg rowerowych.
- Przebudowa uzbrojenia podziemnego i oświetlenia nowego układu drogowego.
- Przebudowa skrzyżowania z ul. Zawadzkiego na trójwlotowe rondo dwupasowe o średnicy zewnętrznej 50 m.
- Przebudowa skrzyżowania z ul. Jarzyńskiego na trójwlotowe rondo dwupasowe o średnicy zewnętrznej 44 m.
- Przebudowa skrzyżowania z ul. Romera i Modrą na czterowlotowe rondo dwupasowe o średnicy zewnętrznej 77 m.
- Budowa skrzyżowania ul. Modrej i ul. Szerokiej w postaci ronda turbinowego o średnicy zewnętrznej 40 m.
- Budowa dwukierunkowego torowiska tramwajowego w pasie rozdzielającym jezdnie (torowisko umożliwiać będzie poruszanie się autobusów komunikacji miejskiej).
- Budowa pętli tramwajowo-autobusowej przy hali widowiskowo-sportowej z czterema torami przy peronach tramwajowych i peronie autobusowo-tramwajowym oraz stanowiskami postojowymi dla autobusów.
- Budowa parkingu dla rowerów oraz elementów małej architektury i zieleni.
- Budowa parkingu dla samochodów osobowych.
Projekt przebudowy ul. Szafera objęty jest dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Foto. Bartosz Grzegolec