Rozbiórki na Placu Szarych Szeregó
Nie ma już części torowiska na Placu Szarych Szeregów, zniknęły także słupy trakcyjne. Zakończyły się prace rozbiórkowe związane z I etapem robót na tym ważnym węźle komunikacyjnym. Postępy widoczne są każdego dnia.
Na środku ronda widoczna jest wielka dziura, w której prowadzone są prace związane z usuwaniem kolizji istniejącej infrastruktury podziemnej, odwodnieniem, kanalizacją i przyłączami. Gotowe jest już zbrojenie do nowych słupów trakcyjnych, a na plac budowy przyjechały nowe rozjazdy. To pokazuje ogromne tempo prac na węźle.
Dzięki robotom, które wystartowały 2 tygodnie temu, zdecydowanie poprawi się infrastruktura tramwajowa. Zmiany, które pojawią się w najbliższych miesiącach poprawią komfort pasażerów, ale także kierowców poruszających się w rejonie Placu Szarych Szeregów.
Przypominamy, że w pierwszym etapie prace wykonywane są na wyspie oraz na torowisku w kierunku pętli Głębokie. Niebawem rozpocznie się budowa torowiska tramwajowego wraz z przejazdem, sygnalizacji przejazdowej, sieci trakcyjnej.
O ZADANIU
Zadanie ma na celu dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do aktualnie obowiązujących standardów. Po przebudowie przejazd tramwajami będzie bardziej komfortowy, przyjazny i proekologiczny, a przez to konkurencyjny do transportu indywidualnego.
Na wykonanie całości zadania, czyli przebudowę dwóch węzłów, wykonawca ma 450 dni od momentu podpisania umowy. Prace na Placu Szarych Szeregów powinny zakończyć się w czerwcu.
- Zakres zmian na węźle "Szarych Szeregów" obejmuje między innymi całkowitą zmianę konstrukcji torów na trójwlotowej siatce rozjazdów, zabudowę torowiska wraz z przebudową przystanków w al. Marszałka Józefa Piłsudskiego (do jezdni placu Odrodzenia), przebudowę torowiska w al. Wojska Polskiego oraz al. Piastów z rozjazdami. W ramach prac wykonany zostanie także remont jezdni ronda Szarych Szeregów oraz zagospodarowanie samej wyspy ronda i peronów przystankowych. Prace obejmą również sieć trakcyjną, system ogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownice oraz częściowo uzbrojenie terenu. Układ relacji torowych na węźle trójwlotowym trójkątnym na Placu Szarych Szeregów pozostanie niezmieniony. Długość przebudowywanych torów to prawie 900 metrów toru pojedynczego.
- Zakres przebudowy węzła "Wyszyńskiego" obejmuje między innymi: przebudowę infrastruktury tramwajowej, drogowej, oświetlenia oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Zmiany będą odczuwalne także dla pasażerów komunikacji miejskiej dzięki nowym przystankom i przebudowie peronów. Roboty prowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowane będą sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementy takie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic. Wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego tory przebiegać będą po istniejącym śladzie. W ciągu ul. Wyszyńskiego zaprojektowany został dwukierunkowy pas autobusowo tramwajowy, natomiast na torowisku pojawi się dodatkowa dwukierunkowa relacja tramwajowa na kierunku Wyszyńskiego - Stocznia Szczecińska. Długość projektowanych torów to blisko 1150 metrów toru pojedynczego.
Roboty wykonuje firma ZUE S.A. za kwotę 44.894.559,07.
Przedmiotowe zadanie realizowane jest w ramach projektu pn.: „Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie – etap II” (umowa o dofinansowanie nr POIS.06.01.00-00-016/16-00) w ramach działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach oś Priorytetowa VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko