Zajezdnia Pogodno gotowa
Szczecin ma najnowocześniejszą zajezdnię tramwajową w Polsce. Obiekt został przebudowany i przystosowany do obsługi niskopodłogowych tramwajów.
Uroku zajezdni dodaje fakt, że na jej terenie odrestaurowana została z najdrobniejszymi szczegółami wybudowana w 1934 roku hala, w której do dziś stacjonują w tramwaje.
Spółka Tramwaje Szczecińskie zakończyła właśnie modernizację zajezdni Pogodno mieszczącej się w al. Wojska Polskiego, która na dziś obsługuje 127 wagonów różnych typów – głównie przegubowych w tym: 28 tramwajów Swing, 73 przegubowe tatry czy 2 Moderusy Beta.
Projekt unijny
Przebudowa zajezdni jest ostatnim elementem realizowanego od 2012 roku projektu „Budowa i modernizacja torowisk w Szczecinie”. Oprócz zajezdni przebudowany został układ torowy przy Bramie Portowej, rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską, torowiska w al. Piastów, na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej wraz z przebudową pętli autobusowo – tramwajowej Basen Górniczy.
Modernizacja zajezdni odbywała się w formule „Zaprojektuj i wybuduj” a generalnym wykonawcą była firma ZUE S.A. z Krakowa posiłkująca się lokalnymi podmiotami w tym szczecińską firmą Calbud.
Zadaniem wykonawcy było zaprojektowanie obiektu w oparciu o program funkcjonalno – użytkowy, uzyskanie niezbędnych dokumentów pozwalających na prowadzenie prac oraz wykonanie prac budowanych.
Pod ruchem, pod klucz
ZUE weszło na plac budowy na przełomie października i listopada ubiegłego roku. Obowiązkiem wykonawcy prac było zapewnienie normalnego funkcjonowania zajezdni w tym planowych wyjazdów z zajezdni i zjazdów do niej bez zmiany siatki połączeń i niekorzystnego oddziaływania na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w mieście.
Stąd też część pojazdów stacjonowała na nieużywanych liniowo torach w sąsiedztwie zajezdni i pobliskiego Toru Kolarskiego a także w nocy na pętli Głębokie.
Trwające przez około rok prace budowlane zakładały rozbudowę oraz gruntowną przebudowę budynków na terenie zajezdni wraz z odrestaurowaniem ich i przebudową znajdujących się pod opieką konserwatora zabytków obiektów wybudowanych w 1934 roku.
Remont budynku pozwolił na przywrócenie jego pierwotnego przedwojennego wyglądu wraz dostosowaniem go do obsługi nowoczesnych tramwajów przez zaplecze techniczne zajezdni.
Poprzedni remont zajezdni odbył się w latach 70 i 80 ubiegłego wieku.
Zajezdnia zyskała także nowy dobudowany dodatkowy 21 tor, który pełni funkcję toru objazdowego. Łącznie na terenie zajezdni i w jej sąsiedztwie położono aż 6 kilometrów torów i zamontowano kilkadziesiąt zwrotnic. Część torów mieszczących się w zajezdni zmieniło swój charakter, gdyż musiała zostać dostosowana do obsługi wagonów niskopodłogowych obsługiwanych z dachu. Stąd też podczas modernizacji zrezygnowano z funkcjonowania części kanałów na rzecz budowy stanowisk (podestów) do obsługi z dachu.
Inwestycja mająca charakter „inwestycji pod klucz” zakładała poza modernizacją obiektu (unowocześnieniem wszystkich pomieszczeń) także zaopatrzenie go w nowoczesny sprzęt zarówno do obsługi, utrzymania czy naprawy wagonów. Części urządzeń takich jak m.in. tokarka podtorowa przed modernizacją spółka nie posiadała. Prace zlecane były podmiotom spoza Szczecina.